קפריסין פנינת חן בים התיכון - טיולים ואתגרים

טיול לשכנה שממול – קפריסין המדהימה 

 

קפריסין היהודית – היסטוריה

בתודעה הקולקטיבית נצרב שם האי קפריסין כמקום שאליו הוגלו המעפילים שרידי התופת מאירופה על ידי שלטונות המנדט הבריטי במהלך מלחמת העולם השניה ולאחריה.

אולם שורשיו היהודיים של האי מגיעים עוד הרחק לפני כן. בשנת ה'שכ"א (1561) אנו מוצאים אישיות תורנית בעלת שיעור קומה שמתיישבת בקפריסין. הרב אליעזר אשכנזי שכיהן כשופט במצרים ונאלץ בשל עלילות שווא שטפלו עליו להגר לקפריסין. בשנת ה'של"א (1571) כאשר נכבשה קפריסין על ידי השולטן הטורקי נאלץ הרב אשכנזי לעבור לונציה. [שו"ת הרמ"א (לרבי משה איסרליש סי' צו (מהד' זיו) הע' 37].

הטורקים שכבשו את קפריסין מידי ונציה החלו מייד ליישב את האי באנשים "שאפשר לסמוך עליהם". הם החליטו להביא לשם כך מאות משפחות יהודיות עשירות מארצות האיזור כישראל ויוון. אך הרעיון לא צלח והיהודים שהוגלו לשם בעל כורחם מצפת ומיוון שבו עד מהרה על עקבותיהם.

קרוב לארבע מאות שנה לאחר מכן עם סיום מלחמת העולם השניה, נקשר שמו של האי קפריסין בתודעת העם היהודי. אלפי המעפילים ניצולי המלחמה והמשרפות ביקשו לעלות ולחונן את עפרה של ארץ הקודש וגורשו באכזריות על ידי חיילי המנדט הבריטי לעבר האי קפריסין הסמוך לישראל.

מחנות המעצר היו בערים: לימסול, ניקוסיה, קורסיה, לרנקה, ממגוסיטה. ובמחנות קיץ: דהקליה, קסילוטימבו, קראולוט. ומנין היהודים שהוגלו בשנים אלה תש"ט – תש"ו (1946-1949) למחנות המעפילים בקפריסין היה 25,000 נפשות ועוד כ-2,000 ילדים שנולדו בין גדרות התיל.

לארץ ישראל הגיעות דרישות מאלפי הפליטים שהיו באותה עת במחנות המעפילים בקפריסין, להכתיר עליהם רועה רוחני אשר יצא ויבוא לפניהם. רבני ארץ ישראל מצאו את הגה"ח הרב יהושע מנדל אהרנברג כמתאים ביותר לתפקיד מסובך זה, מתוך הנחה שבהיותו בעצמו ניצול שואה הוא ייטיב להבין להלכי נפשם של הפליטים, ובתבונתו העשירה ישכיל להלך כנגד רוחם ויעמיד את חיי הדת.

בשנת תש"ז (1947) עבר הגה"ח הרב יהושע מנדל אהרנברג לקפריסין כשהוא משאיר את בני משפחתו בארץ ישראל. עצם בואו לאי תרם לתחיה רוחנית גדולה. לפני בואו לא נמצא בקרב הפליטים איש בעל סמכות תורנית, שיכריע בשאלות חמורות שעלו על הפרק, בין דם לדם ובין דין לדין. ואף שהיו בין הגולים כמה וכמה תלמידי חכמים, לא היו בעלי הוראה מובהקים, ובכל דבר הקשה נאלצו לשאול את פי גדולי הרבנים בארץ ישראל , ועל השאלות והתשובות היה לעבור את ביקורת הצנזורה האנגלית, שעיכבה אותם ימים רבים.

כאמור משהגיע הרב אהרנברג לקפריסין נפתרו בעיות הלכתיות רבות, הוא ארגן במרץ את 'ועד הרבנים' שיטפל בענינים דתיים, יסד בתי דין והנהיג סידורים מתאימים לנישואין וגירושין. הרב אהרנברג התמסר באופן אישי להיתר עגונות וסידר חליצות וגיורים. הוא חדר לעומק הבעיות ההלכתיות ומצא להן פתרון.

באחד ממכתבי הגאון הרב שלמה דוד כהנא (רבה של בירת פולין וורשה) שהיה מחשובי בעלי ההוראה בעניני אישות בדור הקודם, הוא כותב אל הרב אהרנברג: "ראיתי בשימת קונטרסו הנפלא בדבר סידור גיטין בהמחנות של קפריסין… ומעלתו ברוב בקיאותו הצליח למצוא ראיות חדשות ממקומות שונים בש"ס ופוסקים בשאלה זאת…". (הובא בהקדמה לשו"ת דבר יהושע ח"א עמ' יא) 

הרב אהרנברג טרח להתקין למעפילים גם מקוואות טהרה, וארגן מטבחים ציבוריים על טהרת הכשרות, העמיד שו"ב [=שוחטים ובודקים] ושחיטה מהודרת, דאג למוהלים מומחים, והנהיג סדרים מתאימים בעבודת חברה קדישא (גחש"א – גמילות חסד של אמת).

פעולות מיוחדות הקדיש לביצור חומת השבת שתישמר כהלכה בכל תחומי המחנות. גם ישיבה לצעירים יסד הרב והיא מנתה 80 תלמידים כשהוא מרצה לפניהם שיעורים כסדרם בתלמוד ובהלכה. בין שיעור לשיעור הוא דרש ברבים בפני הפליטים ועוררם להתחזק בשמירת שבת, טהרת המשפחה, זהירות ממאכלות אסורות, וחינוך הילדים לתורה. בשבתות נהג להשמיע בפני ציבור גדול דברי אגדה לפרשת השבוע ובמיוחד בסעודה שלישית. גם בצד הגשמי טרח הרב אהרנברג לדאוג לצרכי הפליטים המעפילים ודרש את טובתם אצל הרשויות ואנשי השלטון האנגלי.

הרב אהרנברג ניהל את עניני הרבנות ביד רמה, בלא להתפשר מאומה על חשבון יסודות הדת, אבל מתוך רגש חם של אהבת ישראל צרופה, ובדרכי נועם, כשהוא מסביר פנים לכל יהודי.

במשך הזמן שוחררו הפליטים בהדרגה והגיעו לארץ ישראל ובכך מימשו את חלומם לעלות לציון. ובשנת תש"ט (1949) עם חיסול מחנות המעפילים בקפריסין שב הרב אהרנברג ועלה לארץ ישראל.

בחלוף השנים הפך האי קפריסין למוקד תיירות ונופש לישראלים רבים, כמו גם כבסיס עסקים. אולם בניגוד מוחלט לחיי החולין והשפע שפרחו ועלו ברחבי האי זעק לשמים הצורך העצום בחיי רוח וקדושה "המהפכה היהודית" באי החלה בשנת תשס"ב (2002) כאשר הרב אריה זאב רסקין ומשפחתו קבעו את מקום מגורם באי והחלו להפיח את השממה הרוחנית, דבר שהתאפשר תודות לסיוע של המרכז לעניני חינוך בהנהלת הרב משה קוטלרסקי שי' ובתמיכת הנדיבים משפחת רוהר.

קפריסין, האי השלישי בגודלו באזור הים התיכון, נחשב כבר זמן רב ל"חו"ל הכי קרוב אלינו". פחות משעת טיסה מביאה אותנו למקום שטוף שמש עם תושבים נעימים ומסבירי פנים. יש באי שילוב של חופים יפים, אתרים היסטוריים, טבע נהדר, אוכל טוב וחיי לילה סוערים.

האי זכה בעצמאות ב-1960, אך ב-1974 נכבש אזור הצפון בידי התורכים. מאז מחולקת קפריסין לשני חלקים נפרדים. האזור הדרומי והאטרקטיבי, מתויר מאוד ובעל אופי יווני, ואילו החלק הצפוני מיושב בקפריסאים תורכים ומתאפיין בקצב חיים איטי ובחופים מקסימים.קפריסין – האתרים המעניינים

 עיר הבירה   ניקוסייה , מחולקת בקו גבול המפריד בין שני חלקי האי.  בשנים האחרונות נוסעים מישראל לקפריסין זוגות צעירים רבים שנוסעים כדי להתחתן בנישואים אזרחיים ומהירים. סוכנויות הנסיעות נרתמו לנושא וחבילות נישואין רומנטיות משווקות בהצלחה רבה.

הסיבה העיקרית להגיע לקפריסין היא   בפרט לצעיריפם הם החופים המדהימים . במרחק טיסה קצרצר אפשר לזכות בתחושה של אי יווני, , ים נקי מאוד, הפלגות ונמלים קטנים.

סיבה נוספת להגיע לאי היא רכס. רכס ההרים המתנשא לגובה 1,951 מטר הוא אחד האזורים המרשימים ביותר באי. יש כאן פינות חמד רומנטיות, אפשרויות טיול מאתגרות ואפילו מסלולי סקי.

בקפריסין יש כמה אתרי טבע נהדרים שכדאי מאוד לבקר בהם. בעמק מראטאסה יש מפלי מים נפלאים. יפה במיוחד באביב, אז מכוסה העמק בפריחה צבעונית של פרחי בר ובעצי דובדבן ורודים. ליד שדה התעופה של לרנקה משתרע אגם מלח לבן שאליו מגיעות בחורף להקות פלמינגו וציפורים נודדות. בעונת הקיץ מתייבש האגם ונותר ממנו קרום דק של מלח.
גם חיי לילה סוערים יש בקפריסין. הם מתרכזים בעיקר באיה נאפה, העמוסה בעשרות פאבים ומועדונים.

לימסול, לרנקה, איה נאפה, מקדש אפולו, הרי הטרואדוס, כירוקיטיה, עמק מראטאסה, חבל פיציליה והכפר אגרוס, מנזר קיקוס, פאפוס, פוליס, חצי האי אקאמס, פאנו פלאטרס, ניקוסיה.
צפון קפריסין מוחזקת בידי תורכיה.

ניקוסייה

בירת קפריסין ניקוסיה (Nicosia), או בשמה היווני לפקוסיה (Lefkosia), היא העיר הגדולה בקפרסין והמרכז העסקי והתרבותי של המדינה. זוהי עיר תוססת, השופעת מקומות בילוי, אירועי תרבות, מסעדות וחנויות, והיא מציעה שילוב מעניין בין ישן וחדש. העיר העתיקה, שמהווה את לבה של העיר, מוקפת בחומות וונציאניות ובתוך המתחם המבוצר יש מבוך של סמטאות צרות, המיועדות להולכי רגל בלבד, ובהן בתי קפה, מסעדות, חנויות של עבודות יד ובתי מלאכה קטנים וגלריות. לצד אלה יש כנסיות, מסגדים, מוזיאונים ובתים קולוניאליים מרשימים.

מעבר לחומות משתרעת העיר החדשה. זוהי עיר מודרנית, אירופית מאוד, עם בניינים גבוהים, משרדים, חנויות אופנתיות, בתי קפה ומסעדות מצוינות לצד בתי מגורים. זהו גם המקום הטוב ביותר בקפריסין לקניות, עם כמה אזורי קניות גדושים בחנויות מעצבים ורשתות בינלאומיות וכן מרכזי קניות גדולים.

הנה כמה דברים שאפשר לראות ולעשות בניקוסיה:

 

מוזיאונים

מוזיאון קפריסין (Cyprus Museum)  הוא המוזיאון הארכיאולוגי הוותיק והגדול ביותר במדינה, ובו אוסף עשיר של פריטים ארכיאולוגיים שנמצאו באי, ובהם כדים, פסלים, קרמיקה, כלים חקלאיים, כלי נשק, סרקופגים ועוד. בין הממצאים המעניינים פה אפשר למנות כ-2,000 פסלוני טרקוטה מהמאות ה-7-6 לפנה"ס, את פסלה של אפרודיטה מסולי מהמאה הראשונה לספירה ואת הפסיפס של לדה והברבור.

כתובת: 1 Mouseiou Str

מוזיאון לבנטיס (Leventis) הוא המוזיאון העירוני, אשר שוכן בין חומות העיר העתיקה ומוקדש להיסטוריה המפוארת של העיר. בין המוצגים כאן אפשר לראות מפות עתיקות של העיר, תלבושות שלבשו פה בעבר, ספרים ועוד.

כתובת: Ippokratous 17

המוזיאון האתנוגרפי, ששוכן בבניין מהמאה ה-15, מציג אוסף מרשים של אתנוגרפיה ואמנות עממית, וכולל עבודות תחרה ורקמה, תלבושות קפריסאיות מסורתיות, עבודות קרמיקה, עבודות עור, סלים קלועים ועוד.

כתובת: Plateia Arhiepiskopou Kyprianou

לצד המוזיאונים שמקדשים את עברה של העיר, אל תחמיצו את AG Leventis Gallery, מוזיאון האמנות שנפתח ב-2014 ושוכן במבנה מרשים. המוזיאון מציג אמנות אירופית מהמאות ה-20-16 וכולל יצירות של שאגאל, מונה ורנואר, לצד עבודות של אמנים יוונים מהמאות ה-19 וה-20 ואמנות קפריסאית.

כתובת: 5, A. G. Leventis, העיר החדשה, אתר אינטרנט

מוזיאון האופנועים (The Cyprus Classic Motorcycle Museum) הוא אתר חובה לחובבי אופנועים ולכל מי שמתעניין בהיסטוריה של הרכיבה. יש במקום תצוגה שכוללת למעלה מ-150 אופנועים שיוצרו בשנים 1983-1914, כולל BSA,BMW, Moto Guzzi ועוד.

כתובת: Granikou 44

אתרים, כנסיות ועוד

כנסיית פנרומני (Faneromeni), שוכנת בין חומות העיר העתיקה, בכיכר פנרומני המרכזית וההיסטורית. הכנסייה, שנבנתה ב-1872, היא הכנסייה הגדולה ביותר בעיר העתיקה של ניקוסיה, וניתן להבחין בכמה סגנונות בבנייתה, ובהם ניאו-קלאסי, ביזנטי ולטיני ימי-ביניימי.

שער פמגוסטה (Famagusta) שבמזרח העיר הוא אחד מבין שלושת השערים שנותרו בעיר העתיקה, והוא היפה, המעניין והמצולם מכולם. השער עבר שיפוץ יסודי בראשית שנות השמונים של המאה הקודמת ומאז הוא משמש גם כזירה לאירועי תרבות וקונצרטים.

קתדרלת סנט ג'ון (St John's Cathedral) היא קתדרלה הגותית, שמשמשת כמקום מושבו של הארכיבישוף האורתודוקסי היווני של קפריסין, ונחשבת לאחת מהכנסיות מהשמורות ביותר במדינה. שימו לב לציורי הקיר המרהיבים מהמאה ה-18, אשר מתארים סצנות מהתנ"ך.

כתובת: Archbishop Kyprianou Sq

ארמון הארכיבישוף (Archbishop's Palace) הוא ארמון ששוכן במבנה מרשים בן שתי קומות הבנוי בסגנון ונציאני, בליבה של העיר העתיקה. ובו מוזיאון מעניין שמוקדש לאמנות ביזנטית, עם אוסף גדול של איקונות מהמאות ה-18-9 לצד ציורי שמן, מפות וליטוגרפיות.

כתובת:  Archbishopric, Plateia Archiepiskopou Kyprianouc

מרכז האמנויות Chrysaliniotissa אמנם אינו גדול, אבל יש בו אוסף מעניין של עבודות יד של אומנים ובעלי מלאכה מקומיים. במקום מתקיימות גם סדנאות ופועלות כמה מסעדות צמחוניות.

כתובת: Dimonaktos 2 1

המרכז למלאכות יד (Nicosia Handicraft Centre) – מרכז נוסף שנועד לקדם אמנות מסורתית ומלאכות יד. במקום ניתן לצפות באמנים בעבודתם, לרכוש עבודות יד ולהשתתף בסדנאות של מלאכות מסורתיות כמו רקמה, אריגה, קליעת סלים, גילוף בעץ, קדרות, עבודות מתכת ועיבוד עורות.קפריסין: טיול בהרי הטרודוס

כתובת: 186 Athalassa Avenue

מרוצי סוסים  – מרוצי סוסים מאורגנים על ידי Nicosia Race Club ומתקיימים בימי ראשון, רביעי ובחגים. בכל מפגש מתקיימים עשרה מרוצים. ניתן להמר על תוצאות המרוצים במסלול המרוץ או על ידי הסוכנים המורשים לכך. את לוח המרוצים הצפוי וכן מידע נוסף ניתן למצוא באתר האינטרנט.

קניות ובילויים

כיאה למרכז העירוני הגדול בקפריסין, ניקוסיה היא המקום לעשות בו קניות במהלך טיול באי, והמבחר גדול – מעבודות יד, עבודות רקמה, עבודות חרס ומזכרות ועד לחנויות אופנה של מותגים בינלאומיים, חנויות בוטיק ייחודיות, חנויות קוסמטיקה ובישום וחנויות לממכר אלכוהול, כשהכל במחירים זולים מאלה הנהוגים באירופה.

בעיר העתיקה של ניקוסיה, אי אפשר לפספס את רחוב לדרה (Ledra), הלב הפועם של הרובע העתיק. ברחוב הסגור לתנועת כלי רכב יש מסעדות מצוינות, פאבים, חנויות בוטיק קטנות ודוכנים של מזכרות.

המלצה נוספת היא להגיע לאזור Laiki Yitonia, אזור מהמאה ה-18 שעבר שיפוץ ובו הרבה חנויות של אמנים מקומיים ובתי מלאכה קטנים, לצד מסעדות מקומיות שמציעות את מיטב המאכלים הקפריסאיים המסורתיים.

עיר החדשה כדאי לעשות סיבוב ב-Stasikratous, רחוב הקניות היוקרתי, שבו היצע גדול של חנויות מעצבים ומותגים בינלאומיים, בהם לואי ויטון, מקס מארה ודולצ'ה וגבאנה, לצד בוטיקים עצמאיים של מעצבים צעירים. אחרי שמתעייפים מהקניות אפשר לנוח באחד משפע בתי הקפה האופנתיים, הברים והמסעדות שברחוב. שדרת קניות נוספת בעיר החדשה היא Arch. Makarios Avenue, שמשתרעת לאורך שני קילומטרים ובה מאות חנויות אופנה, ברים, מסעדות וכן בתי כלבו יוקרתיים.

בניקוסיה יש גם כמה מרכזי קניות, שהגדול בהם, The Mall of Cyprus, נמצא באזור תעשייה בפאתי העיר. בקניון החדשי, המקורה והממוזג יש מבחר גדול של חנויות יוקרה של מותגים בינלאומיים, דוגמת זארה, פול אנד בר, מאסימו דוטי, טומי הילפילגר ועוד, אולמות קולנוע ומסעדות. סמוך לקניון נמצא סניף של איקה, למי שרוצה להצטייד בכלי בית ואביזרים נוספים מתוצרת סקנדינבית. כתובת: Strovolos Industrial Area

סיורים מיוחדים בניקוסיה

סיורי הליכה בניקוסיה – עיריית ניקוסיה מארגנת סיורי הליכה מודרכים, בחינם,  בעיר העתיקה של ניקוסיה וגם בעיר שמחוץ לחומות. בכל יום שני מתקיים סיור מודרך ברגל ובאוטובוס בפרבר פלוריוטיסה (Palloiriotissa) ובפרבר קיימקלי (Kaimakli), ובכל יום חמישי מתקיים סיור רגלי בעיר העתיקה של ניקוסיה. הסיורים יוצאים בשעה 10:00 ממרכז המידע של לשכת התיירות הקפריסאית ב-Laiki Geitonia.

למידע נוסף והרשמה לסיור יש לפנות לטלפון 357-22-674264

רכבת התיירים של ניקוסיה – אחת הדרכים המעניינות לחוות את ניקוסיה היא בסיור ברכבת התיירים, שמציעה שלושה מסלולים שונים בין חומות העיר העתיקה. זוהי רכבת קטנה עם כמה קרונות פתוחים, שיוצאת מדי יום מכיכר Plateia Eleftherias ועוברת דרך האתרים הבולטים בעיר העתיקה. הרכבת יוצאת בכל 40 דקות בין השעות 19:00-11:00, והסיור נמשך בין רבע שעה ל-35 דקות, בהתאם למסלול הנבחר, והוא מלווה בהסברים ביוונית ובאנגלית.

הרי הטרודוס הגבוהים, בלבו של האי, זרועים בכפרים ציוריים, כנסיות עתיקות ונופים סוחפים. נפלא לטייל פה בכל עונה: בקיץ קריר ונעים בגבהים, בחורף השלג צובע את היערות בלבן

 קפריסין: טיול בהרי הטרודוס

 

יום ראשון: טראסות גפנים וכנסייה ביזנטית

תחילת הדרך זהה למסלול שבוע באי של אפרודיטה: מנמל התעופה בלרנקה נוסעים בכביש המהיר ללימסול עד מחלף 13. משם מטפסים צפונה אל פאנו לפקרה (Páno Léfkara, לפקרה עילית) וממשיכים מערבה אל צומת אורה

(Ora). כאן פונים צפונה, חוצים את הרכס בדרך עפר שוממה וגולשים בעברו האחר, בכיוון המנזר המרשים מָכֶרָאס (Macherás, "עושה הסכינים"). המנזר הוא השער לחבל פיציליה (Pitsiliá) הנידח, במורדות המזרחיים של הטרודוס, ולשרשרת כפרונים נטושים כמעט, שבתיהם בנויים לבני חומר חומות-אדמדמות. לזניאס (Lazaniás) הוא דוגמה לכפר כזה. סטייה מהכביש מובילה לפיקארדו (Fikárdo) שבו יש מסעדה קטנה עם מרפסת ונוף, ובחורף – אח בוערת.

בקלו כוריו (Kalo Chorió) פונים מערבה בכיוון הכביש הראשי ניקוסיה-אגרוס, ומטפסים חזרה צפונה, עד פלכורי (Palechóri). כאן מסתעף הכביש אל שרשרת כפרים, שרחובותיהם בקיץ הם מנהרות ירוקות של גפנים מטפסות; למשל אלונה היפה. ליד לגודרה (Lagoudéra) מסתעף כביש טוב צפונה: כדאי לסטות צפונה לפנאייה טו אראקה (Panagia tou Áraka, "מריה של האפונה"), כנסייה ביזנטית מהמאה ה-12. בכאנדריה (Chándria) פונים דרומה, בין פסגות משוננות וטראסות נטועות גפנים, ללינת לילה באגרוס, כפר בגובה אלף מטר.

 יום שני: ליקר דודבנים לצד המעיין

אחרי בוקר רגוע באגרוס, שעשוי לכלול ביקור בבתי המלאכה המשפחתיים לייצור מי ורדים וגליקה (פירות מסוכרים), ממשיכים מערבה, עד צומת הכביש הטוב לכיוון ניקוסיה. פנייה צפונה מובילה לקקופטריה (Kakopetriá). את השיטוט בסמטאות הרובע העתיק של הכפר אפשר לסיים בלגימת קפה ואכילת אגוזים מסוכרים בבית הקפה שמעל הפלג.

דרך עפר טובה מובילה מקקופטריה ארבעה קילומטרים מערבה אל כנסייה ביזנטית מוזרה, איוס ניקולאוס טיס סטייס (Agios Nikólaos tis Stégis "ניקולאוס הקדוש של הגג"). הדרך חוצה את הרכס אל המלון הכפרי המצוין Churchill Pinewood Valley ואל הכפר ההררי פרודרומוס (Pródromos). התחנה הבאה היא בכפר הדובדבנים היפהפה פדולאס (Pedoulás). מרחבת הכנסייה יש מבט מצוין אל עמק מָרָתָאסָה. עוצרים להפסקת צהריים. את הגליקה המסורתית מגישים כאן בליווי ליקר דובדבנים, וברקע מפכפכים מי המעיין.

כביש טוב מתפתל מפדולאס מערבה, בין הרים מיוערים, אל העשיר והמפואר שבמנזרי האי – מנזר קיקוס. בשעת אחר צהריים מאוחרת כדאי לגלוש דרומה, ביערות אורנים צפופים, ללינה באחד המלונות הנחמדים של פאנו פלאטרס

קקופטריה. את השיטוט בסמטאות הרובע העתיק של הכפר אפשר לסיים בלגימת קפה ואכילת אגוזים מסוכרים בבית הקפה שמעל הפלג

יום שלישי: בריטניה הקטנה וחופי סוריה

פלאטרס, בגובה 1,200 מטר, היתה בימי הזוהר שלה "בירת הקיץ" של קפריסין הבריטית. בין עצי האורן נבנו בשנות העשרים והשלושים של המאה הנוכחית וילות מפוארות, בתי מלון ומסעדות, עבור פקידי שלטון, קציני צבא ומשפחותיהם. הרחוב העליון – בין צומת הכניסה לבתי המלון New Helvetia ו- Forest Park, שרוח בריטית שורה עליהם – חולף ביער עבות בין וילות מעוטרות בצריחים, ממש כמו בסימלה, בירת הקיץ של הודו הבריטית, שרבים מקציניה פרשו לגמלאות בקפריסין.

מפלאטרס הכביש מעפיל לטרודוס (Troödos) בשורה ארוכה של קבביות ומתקני סקי. כשני קילומטרים מכאן, בכיוון פרודרומוס, פונה כביש דרומה, אל האנטנות הכיפתיות בפסגת האולימפוס, הגבוהה באי (1,951 מטר), ומסתיים במגדל תצפית של שירות היערנים. מכאן נפרסת תצפית מצוינת: מזרחה – אל פסגות פיציליה, צפונה – מישורי מסאוריה, רכס קירניה ומפרץ מורפו, מערבה – אל רכס טיליריה; בימים בהירים אפשר לראות עד חופי תורכיה וסוריה.

בחזרה לפלאטרס. בחורשות שממזרח לכביש חבוי מעון הקיץ של נשיא קפריסין, שנבנה במקור עבור הנציב העליון הבריטי. משאירים את המכונית בחניון ויורדים ברגל כארבעים דקות בשביל נוח אל מפלי קלידוניה. כשחוזרים, אפשר להקדיש זמן לארוחת צהריים של דגי פורל בחוות הדגים של Psilodéndro בצומת הכניסה לפלאטרס או מֶזֶה קפריסאי עשיר במיוחד במסעדת המזטים קלידוניה (Kaledonia) שבמרכז הכפר – הבחירה לא קלה.

את אחר הצהריים אפשר להעביר במנוחה בכפר, בשחייה בבריכה היפה של מלון Forest park או בחורף עם משקה לצד האח הבוערת במלון Pendéli. אפשר להוסיף סיורים קצרים באזור: למנזר טרודיטיסה (Troödítissa) או למנזר הנטוש ליד הפלג הזורם במספוטאמוס (Mesapótamos).

 הרי הטרודוס זרועים בכפרים ציוריים ונופים סוחפים

יום רביעי: שש-בש ותחרה

יוצאים דרומה. כבר במטעי הפרי של קאטו פלאטרס ("פלאטרס תחתית") נפרדים מהגוש הגבוה של הטרודוס. היערות נעלמים והסלעים הכהים מתחלפים במורדות אפרפרים וכרמים ירוקים אינסופיים. פנייה מזרחה בצומת מאנדריה (Mándria) מובילה אל כמה כפרים מסורתיים קטנים – פרה פדי (Pera Pédi), קילאני (Koiláni) וווני (Voúni). ליד איוס אמוורוסיוס (Agios Amvrósios) פונים במעלה הכביש לאומודוס (Ómodos), כפר משובב נפש בסגנון איי יוון, בתוספת בריטית של לבנים אדומות וארובות. למרות המסחור, השיטוט בכיכר המרכזית ובסמטאות – בין רוקמות תחרה ושחקני שש-בש – הוא תענוג גדול.

את הרושם המסחרי יתקן הכפר ואסה (Vasa) – מקום מצוין לשיטוט בסמטאות ולסעודה במרפסת הענקית של מסעדת הכפר הצמודה לכנסייה הוונציאנית שבמרכזו. אחרי הארוחה גולשים בכביש צר, במטעי החרובים של פאכנה (Páchna) אל הכפר פיסורי (Pissoúri), שבראש גבעה מחודדת. הטברנות בחוף המצוין שלמרגלות הכפר הן חלופה טובה לצהריים או לקפה של סיום.

הטיול מסתיים באתרי הכביש הישן מפאפוס ללימסול: סלע אפרודיטה הפוטוגני וביקור בשרידי העיר העתיקה בקוריון (Koúrion). לאחר שסופגים די נופי ים עולים על הכביש המהיר לנהיגה בת שעה לנמל התעופה בלרנקה.

 

648 קילומטרים של חופים יש לקפריסין, והחופים האלה נקיים ונעימים מאוד. ויש להם אפילו תעודות להוכיח את זה: 53 חופים באי זכו בעיטור הדגל הכחול, תו תקן אקולוגי המוענק מטעם ארגון אירופי לחופים שעמדו בסדרה ארוכה של קריטריונים, כמו ניקיון, נגישות, מתקני מיחזור, איכות המים ועוד. מלבד השמירה על רמה גבוהה, שמשותפת לכל חופי האי, החופים עצמם אינם זהים. יש חופים חוליים וחופים סלעיים, יש חופים מבודדים וכאלה שנמצאים במרכז ההתרחשויות. חלקם נושקים לאתרים ארכיאולוגים, אחרים מוקפים במלונות מודרניים. הנה, על קצה המזלג, מדריך מהיר לכמה מהחופים המוצלחים של קפריסין.

חוף עץ התאנה, פרוטרס
חוף פופלרי בקרב קפריסאים, ליד העיירה פרוטרס Protaras במזרח האי. רצועת החוף הארוכה קיבלה את שמה בזכות עץ תאנה הנטוע בקרבתה. על פי המסורת המקומית, העץ הובא לאי במאה ה-17 ומאז ועד היום הוא גדל ומשגשג. בים, במרחק לא גדול מהחוף החולי, נמצא אי זעיר, שאפשר לשחות אליו. אם החלטתם לטפס על האי עשו זאת בזהירות רבה, פני השטח שלו סלעיים וחדים מאוד ורגליים יחפות עלולות להיפצע. בחוף יש כאן אפשרויות שונותוף ניסי, איה נאפה

ניסי Nissi הוא חוף פופולרי בדרום-מזרח האי, שפירוש שמו ביוונית "אי קטן". רצועת החוף החולית, בתוך מפרץ מוגן, סמוכה לעיירת הצעירים התוססת איה נאפה. במרחק כמה קילומטרים מכאן נמצא אזור הנמל ובו מסעדות ובתי קפה רבים, וכן אפשרויות מגוונות לספורט מים. מיקומו של החוף, בלבה של רצועת המלונות, אחראי לכך שמשפחות רבות נוהגות לפקוד אותו. בחוף יש שירותי הצלה מוסדרים.

חוף המושל, בין לרנקה ולימסול
18 ק"מ מזרחית מלימסול נמצא חוף המושל Governor’s Beach, שנקרא כך על שמו של מושל בריטי שהתאהב במקום ונהג לפקוד אותו באופן קבוע. זהו חוף מקסים, עם מפרצונים קטנים ויפים, המים השקטים והצלולים מזמינים לשחות בהם ולשנרקל, ואחרי הרחצה אפשר לטייל ברגל בסביבה. את היום כדאי לסיים בישיבה נינוחה באחת הטברנות לצד החוף ולקבל את פני השקיעה עם צלוחיות מזטים (סלטים ומנות פתיחה).

החוף נקרא כך, שכן על פי המסורת זהו המקום בו אפרודיטה, אלת היופי והאהבה היוונית, נולדה מתוך קצף הגלים. רצועת חוף צרה וארוכה של חלוקי אבן משתרעת משני צדי סלע אפרודיטה, ויש ממנה תצפית נהדרת עליו ועל סלעים גדולים נוספים בים, שיופיים מבהיר בנקל את האגדות שנקשרו בהם – אחת מספרת שגיבור יווני קדום הטיל את הסלעים האלה על אוניות האויב המקרבות. הדרך המובילה אל החוף עוברת בנופים יפים במיוחד.

מפרץ קורל, פאפוס
מפרץ קורל Coral Bay הוא חוף יפה במערב האי, קילומטרים אחדים מצפון לפאפוס. החוף שאורכו כקילומטר מתעקל לאורך המפרץ ויש ממנו נוף נפלא. בשנים האחרונות האזור עבר פיתוח ורצועת החוף איבדה מבדידותה המזהרת, ועונת הרחצה היא מתמלאת במשפחות מקומיות ובתיירים מהמלונות הסמוכים. אבל עדיין יש בה קסם רב והחול זהוב ונפלא. יש פה שירותי חוף מסודרים ואפשריות לספורט ימי.

מפרץ לארה, חצי האי אקמס
מפרץ לארה Lara, בחצי האי אקמס Akamas שבקצה הצפוני-מערבי של קפריסין, מציע רצועת חוף מקסימה ולא מופרעת. הגישה אל החוף לא קלה, שכן הדרכים המובילות אליו משובשות, אבל זה גם מה שמשאיר את הפיתוח והצפיפות הרחק מאחור. המפרץ החולי הרחב משמש מקום הטלת ביצים לצבות ים, שעולות מהמים בלילות ירח בקיץ. בסוף הקיץ עושים הצבונים הקטנים שבקעו מהביצים את דרכם בחזרה אל הים. רשות הטבע הקפריסאית פורסת רשתות הגנה בחלקים מהחוף וחל איסור להפריע את מנוחתם של הצבים. הסביבה כולה ראויה מאוד לטיולים רגליים, שכן זהו האזור האחרון של טבע לא מופרע בקפריסין.

 

מפרץ כריסוכו, פוליס
ממזרח וממערב לעיירה הנעימה פוליס, לאורך מפרץ כריסוכו Chrisochou, נמתחים חופי חלוקים יפים, שגם בעונת הקיץ הם לא צפופים מדי ואפשר ליהנות בהם ממים צלולים ונופים מקסימים ללא הפרעה. האזור מהווה נקודת מוצא נוחה לטיולים בחצי האי אקמס, האזור המערבי ביותר בקפריסין אשר עדיין נותר נקי מפיתוח יתר.חוף מנסורה, קטו פירגוס
הרחק מהעומס וההמולה של חופי הדרום נמצא חוף חולי רחב ושקט, שנקרא מנסורה Mansoura, על שם הכפר הזעיר הסמוך לו. תוכלו להשתזף ולשחות פה, ולאחר מכן לשבור את הרעב בטברנה המקומית. הדרך אל החוף עוברת באזורים לא מתוירים ונגלים ממנה נופים מקסימים.

 

הטיולים הקרבים יוצאים ביולי אוגוסט

Comments are closed.



x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

צלצלו עכשיו